ANECA va publicar el 20 de març de 2024 els nous criteris d’avaluació dels mèrits i les competències requerits per obtenir l’acreditació als cossos docents universitaris (Professor/a Titular d’Universitat i Catedràtic/a d’Universitat), i els nivells de referència exigibles per obtenir una avaluació favorable. El nou procediment comptarà amb una aplicació informàtica renovada i simplificada, que esperem que funcione millor que l’actual.

Segons l’ANECA, s’aposta per una avaluació més qualitativa de la trajectòria acadèmica narrada al CV.

Criteris d’avaluació: es poden consultar al següent enllaç

Com ja s’havia dit, s’han ampliat de 21 a 30 les comissions d’acreditació, per tal de reduir els temps de resolució, i s’hi incorpora a cada comissió una persona especialista en integració de l’anàlisi de gènere a l’avaluació i una altra amb un perfil interdisciplinari o multidisciplinari.

Comissions d’acreditació: es poden consultar al següent enllaç

Pel que fa a l’esborrany inicial, després del procés de participació, l’ANECA assenyala que els canvis més importants incorporats al document publicat fan referència a l’eliminació de mínims obligatoris per a la major part dels mèrits (incloent-hi estades, projectes de recerca, transferència, lideratge, tasques de tutorització…) —de forma que es facilite la transició entre sistemes d’avaluació—, la inclusió de les activitats d’activitat professional i altres possibles mèrits no esmentats a l’Annex del Reial Decret, la millor connexió i coherència amb els diferents programes d’avaluació d’ANECA (sexenis de recerca i de transferència i programa d’avaluació de la qualitat docent DOCENTIA), el reconeixement expressament de la direcció de TFG i TFM, l’ampliació del concepte de lideratge a l’àmbit docent, així com l’avenç en la concreció de regles especials en matèria d’igualtat, conciliació i discapacitat.

Segons l’ANECA, el nou sistema d’acreditació incorpora també principis com el de l’impuls a la ciència oberta, el reconeixement de la multidisciplinarietat i interdisciplinarietat, l’ampliació del concepte de transferència al d’intercanvi del coneixement, o la valoració de la capacitat de lideratge i de transformació i innovació, a més de reconéixer una major diversitat de carreres i perfils docents i investigadors, facilitar la concurrència de professorat a l’exterior i fomentar l’excel·lència a través del reconeixement de programes estatals com I3 o R3, o internacionals com els finançats pel Consell Europeu de Recerca (ERC).

Esperem que aquesta informació us resulte d’utilitat.