Fa poc vos informàrem que l’administració va convocar d’urgència les meses de negociació de PAS i PDI perquè “es convalidara la interpretació que feia” d’un informe infame de la Generalitat sobre els nous complements  retributius del PDI i la carrera professional del PAS.

Aquest informe era la resposta a la sol·licitud individual de la nostra universitat d’abonar el 100% del complements al PDI i el 30% de la carrera professional al PAS, després de fracassar la negociació amb la resta d’universitats públiques del País Valencià de presentar una proposta única.

En la “pseudonegociació” se’ns va exposar que la decisió de pagar el 100% dels complements al PDI i el 30% de la carrera professional al PAS (interins exclosos), eren “faves comptades”, ja que no es podia contravenir l’informe de marra.

El contingut d’aquest informe nefast és el següent:

1. Considerant el que estableix la disposició addicional vint-i -sisena, de la Llei 14/2016, de 30 de desembre, i la disposició addicional setena de la Llei 13/2016, de 29 de desembre, la implantació deis conceptes retributius a que es refereixen les mateixes haurà d’efectuar-se de forma progressiva, en tres exercicis pressupostaris i amb caràcter homogeni per al conjunt de les universitats públiques.
  2. No obstant això, i considerant la quantia global de les noves obligacions que es deriven de l’aplicació d’estos conceptes pera cada una de les universitats durant 2017, l’import a abonar en concepte de carrera professional horitzontal del personal funcionari de carrera i laboral fix d’administració i serveis serà com a màxim el 30% del complement, sempre que quede garantit per a cada Universitat el compliment dels objectius d’estabilitat pressupostaria i de deute públic.

Com és compressible és difícil interpretar que es pot pagar el 100% dels nous complements al PDI pel que disposa l’apartat 1: “(…) de forma progressiva, en tres exercicis pressupostaris (…). La UPV entén que la primera conjunció de l’apartat 2 (“No obstant això”) li faculta per a pagar-los, tal com es va aprovar en el Consell de Govern. No obstant açò, el límit màxim de la carrera professional del PAS no ha sigut objecte d’interpretació.

Paral·lelament, la gerència de la Universitat Jaume I ha remès una contestació a les dues conselleries signatàries que al nostre parer implica una actitud molt diferent de la UPV per a abordar aquest assumpte.

En aquest escrit el gerent de la UJI assenyala que tant la petició d’autorització de les Universitats com l’informe emés es produeixen en un contexto que hace de difícil interpretación la respuesta recibida. Aquesta es produeix després d’una reunió entre membres de les conselleries i de les universitats en la qual s’acorda que la Generalitat finançarà, amb càrrec a la dotació pressupostària de 8 milions d’euros, el mateix percentatge (aprox. 28%) del cost de les millores retributives per a cada col·lectiu. Si bé cada universitat podrà proposar finançar amb càrrec als seus pressupostos un percentatge superior, segons les disponibilitats financeres i procurant l’aplicació homogènia de les millores.

Dit d’una altra manera, el criteri d’homogeneïtat es va definir en la reunió com a exigència aplicable únicament al percentatge que es finançaria amb càrrec als pressupostos de la Generalitat.

La resposta ressalta l’absència de justificació per a fixar un límit màxim del 30% en la carrera professional horitzontal del PAS, manca d’argumentació i contravé allò que es va acordar en la reunió anterior; a més, no defineix cap marc d’homogeneïtat entre les cinc universitats públiques i tan sols autoritza un límit màxim del 30% que, per tant, permet una situació diferent en cada universitat.

Per altra banda, l’informe no ofereix resposta explícita a la proposta d’abonar la totalitat dels nous conceptes retributius al PDI: “Dado que la propuesta de la UJI era abonar el 100% de los nuevos conceptos retributivos y dado que su respuesta remarca la necesaria progresividad en la implantación a lo largo de tres años, parece enfatizar la interpretación de que hay una colisión entre la propuesta y una exigencia de la ley.

Finalment, la UJI sol·licita aclariment de si pot pagar les noves retribucions al PDI, i demana de nou abonar el 50% de la carrera professional al PAS, o en cas contrari el 20% no autoritzat en concepte de complement retributiu diferent.

Davant les dues formes de procedir tan diferents d’ambdues universitats només ens cal dir: Un altre món és possible… una altra gerència, també.