Ahir, 1 de febrer,  vam mantindre una reunió de la Mesa Tècnica de la Mesa General de Negociació de les Universitats Públiques per tal d’acordar el barem marc per a l’estabilització del personal associat.

D’entrada, ens han informat que l’esborrany presentat estava consensuat entre les 5 universitats públiques valencianes. STEPV s’ha oposat contundentment a la consideració dels resultats de les enquestes d’avaluació com a criteri per a l’estabilització del professorat associat. Durant la reunió s’ha fet palès que aquest criteri ha estat proposat i defensat únicament per la UPV, universitat que actualment l’aplica en els processos de selecció i de renovació del professorat associat. Finalment, després d’un intens debat, hem aconseguit que es retirara del barem marc aquest criteri.

El representant  de la UPV va cedir en què es llevara el punt a canvi de reflectir-lo en l’acta, atés que ells continuaran insistint que les enquestes ponderen la puntuació de l’antiguitat. Però nosaltres insistirem que no té sentit la ponderació de les enquestes perquè no s’utilitzen en cap concurs de cap altra figura de professorat i que, a més, les enquestes tenen molta subjectivitat, no estem parlant d’avaluació per part d’òrgans com ANECA o AVAP amb criteris objectius. En el debat, UGT va dir que li semblava bé que es tingueren en compte les enquestes en el barem, la resta de sindicats no estaven tampoc d’acord però va ser la insistència d’STEPV la que va fer que es retirara aquest punt de l’acord marc.

D’altra banda, la Secretària Autonòmica d’Universitats (SAU) ens ha informat que des del Ministeri s’ha creat una comissió de treball estatal per a l’aplicació de la LOSU. Des de la Generalitat estan sol·licitant que s’ajorne l’entrada en vigor d’algunes disposicions de la LOSU per tal de deixar un curs més per a executar-les, però des del Ministeri s’està retardant aquesta decisió. Això pot comportar que, si les universitats estan adaptant les normatives pròpies d’ordenació acadèmica i finalment s’aprovara les universitats haurien de tornar enrere els acords de consell de govern.

Pel que fa a la modificació de la llei actual per a complir la LOSU, el cost d’implementar-la al País Valencià és de 34,5 milions d’euros. Des de la Conselleria s’ha demanat que els recursos que vinguen per a l’aplicació de la LOSU amb caràcter finalista.

Altres reptes que es volen treballar des de la SAU són:

• la modificació de la llei de Consell Socials per tal d’adaptar-la a la LOSU, però només volen implementar els canvis necessaris perquè la llei estava funcionant bé.
  • l’adaptació de la Llei d’universitats valenciana a la LOSU.
  • la modificació del Decret 174/2002 de retribucions del PDI contractat.
  • el pagament dels sexennis als ajudants doctors en aplicació de les sentències que hi ha al respecte.
  • una mesura per aconseguir la compatibilitat de la figura professorat substitut amb un altre treball de la funció pública: s’està treballant per modificar l’ordre i fer una excepció a nivell d’educació (via article núm. 3 i per tramitació urgent). Així mateix, paral·lelament està iniciant-se el mateix en sanitat. Segons han dit, probablement en un parell de mesos tindrem notícies al respecte.

En el torn obert de paraules, s’ha plantejat la necessitat de convocar la mesa del conveni, atès que el conveni caduca enguany i hi ha molts temes a millorar, com ara la millora de les retribucions del personal investigador i del professorat permanent laboral (PPL), així com el pagament de diferents complements (sexennis, quinquennis, etc.) a totes les figures de PDI.

També hem insistit que la UPV va en direcció contrària a la resta de les universitats públiques valencianes en allò relatiu al cobrament del complement d’antiguitat del professorat associat que compatibilitza amb altres administraciones públiques. De la mateixa manera, en la carrera professional del PAS: l’enquadrament inicial, l’aplicació de l’acord de reciprocitat d’universitats i, fins i tot, amb el fet de no computar el temps treballat com a laboral del capítol 6 de la mateixa UPV, i d’altres, com ara convocatòries de promoció interna en places barrades…