La direcció de la UPV fa una gestió contrària a la promoció i normalització de l’ús del valencià en la docència: no satisfà la demanda de l’alumnat ni corregeix els abundants incompliments de la llengua de docència en els grups catalogats en valencià.

Segons les dades publicades pel servei de promoció i normalització lingüística, l’oferta de crèdits en valencià dista molt de les preferències i capacitats de l’alumnat. Així, en els dos darrers cursos, la suma de la demanda de valencià en 1a+2a opció se situa al voltant del 40%, mentre que l’oferta oficial se situa en un màxim del 6%.

Això es veu agreujat pel fet que, arran d’un estudi de camp fet durant els cursos que van del 2022 al 2024, s’ha estimat que l’incompliment de la docència en valencià va ser del 54,7% (la docència real impartida se situaria al voltant del 2,7%), la qual cosa suposa una violació flagrant dels compromisos oficialment adquirits pels departaments amb les escoles, tolerada per rectorat.

Tot l’anterior s’ha produït en el context de l’aplicació del Pla de Multilingüisme 2020-2023, el qual tenia com a objectiu incrementar la docència en valencià (a més d’en anglés) de manera progressiva i adaptada a les circumstàncies de cada centre, i que ha acabat resultant absolutament ineficient.

Des d’STEPV considerem que tot plegat suposa un menyspreu cap als drets dels valencianoparlants i la seua cultura, alhora que un incompliment flagrant d’allò a què comprometen els propis estatuts de la UPV, literalment, «Potenciar l’ús del valencià en l’ensenyament i en l’administració», cosa que hipoteca el futur d’una societat valenciana amb identitat pròpia.

Podeu consultar els informes relacionats en els enllaços següents:

Estadístiques d’oferta i demanda SPNL

Informe SPNL sobre incompliment docència en valencià

Informe i propostes STEPV

Pla de multilingüisme UPV 2020-2023