El rector ha exclòs la representació legal dels treballadors dels òrgans de decisió davant de situacions d’alerta. Ho ha fet mitjançant un canvi en el protocol que no va aplicar l’octubre passat i pel qual va ser denunciat per STEPV.
La direcció justifica aquest canvi per millorar l’operativitat del Grup d’Emergències del Rectorat (GER), ara format gairebé en exclusiva per membres de l’equip rectoral.
No obstant això, el que s’està aconseguint és desconcertar la plantilla: En tres alertes taronges idèntiques, tres mesures diferents.
Des d’STEPV demanem al rector coherència i transparència en les decisions del GER, ja que no vol que els sindicats participem en elles.
La docència de Schrödinger
En aquest context, a les 19:00 del diumenge, el GER va decidir canviar la docència a híbrida. Aquesta fórmula implica ser present i en línia alhora, i per al professorat:
- Impossibilitat Pràctica: És pràcticament impossible modificar en una sola nit una classe preparada per a ser impartida en persona. Si es tracta d’una pràctica de laboratori, la demanda és directament irrealitzable.
- Treball No Compensat: S’obliga el professorat a treballar fora de la jornada laboral, en festiu i de nit i, a més, amb urgència.
- A expenses del professorat: La feina s’ha de fer amb mitjans propis (mobiliari, connexió a internet, electricitat, etc.), assumint-ne les despeses generades.
- Doble Conciliació Forçada: El professorat que ha de quedar-se a casa pel tancament d’escoles o centres de dia ha d’impartir classe mentre vigila les persones a càrrec seu. A més, es crea la indecisió, per a la resta, sobre si acudir o no a l’aula (per si acudeix algun estudiant) o quedar-se teletreballant.
- Deteriorament de la Qualitat: Existeixen problemes per la manca d’eines i formació per a la docència híbrida i per la manca de preparació de l’estudiantat, especialment als primers cursos, per a l’autoresponsabilitat del treball en línia (flip-teaching).
Des d’STEPV exigim al Rectorat que deixe de prendre decisions que impliquen treballar en horari nocturn i en festiu. Si, malgrat tot, opten per aquesta via, demanem que es paguen, si més no, les hores extres, la festivitat, la nocturnitat i la urgència, i que assumeixen les despeses generades al professorat.
També demanem suport de les nostres demandes a les direccions de centre i de departament perquè el Rectorat evite aquestes situacions que afecten la qualitat de la docència a la nostra universitat.