Tot just hem celebrat els 50 anys del naixement de la Universitat. Mentre el 7 de juny de l’any 68 es creava l’Institut Politècnic de València, un any després, a més de 6000 km, a Nova York es produïa un fet que anava a catalitzar la lluita LGTBI en tot el món.

La rebel·lió de Stonewall

Fou una sèrie de manifestacions espontànies i violentes de membres de la comunitat gai contra una incursió de la policia que començà a primeres hores del matí de juny 28 de 1969, al Stonewall Inn, al barri de Greenwich.

Aleshores, molt pocs establiments donaven la benvinguda a persones obertament homosexuals i on sí que eren benvingudes els atacs policials eren habituals. De fet, al Stonewall Inn ja ocorregué abans, però aquella nit fou diferent. La batuda es produí en unes hores de màxima afluència de públic al local, cosa que motivà que s’aixecara una massa crítica. Encara hui la historiografia no es posa d’acord amb quina persona llançà la primera rajola contra els policies, o si el primer objecte que es llançà fou una rajola, una botella, un got o una sabata.

El que es contrastà és que mentre la policia antiavalots avançava en una fila cap a les persones que es manifestaven, aquestes lluny de marxar respongueren amb una altra fila que marcava patades a dreta i esquerra de forma sincronitzada, com si es tractara d’un cor de Broadway.

Les tensions entre la policia de Nova York i els residents gai de Greenwich Village aparegueren en forma de protesta més cap al vespre següent, i de nou diverses nits més tard. Al cap de poques setmanes, els residents s’organitzaren ràpidament en grups d’activistes per concentrar els esforços en establir llocs perquè els gais i les lesbianes pogueren lluir obertament la seua orientació sexual sense por de ser arrestats.

En pocs anys

Es fundaren les organitzacions de drets homosexuals als Estats Units i a la resta del món. El 28 de juny de 1970 tingué lloc les primeres marxes de l’orgull gai a Nova York i en altres ciutats arreu dels EUA per commemorar l’aniversari dels disturbis. Hui en dia, els esdeveniments LGBT se celebren anualment en tot el món cap al final de juny per marcar aquesta efemèride.

STEPV LGTB+

S’ha creat l’àrea LGTB+ coincidint amb el 50 aniversari d’aquesta data i el darrer congrés de STEPV. Aquesta àrea és un espai on tindran especial consideració la lluita d’aquests col·lectius fonamentalsper a transformar la societat en un model més just i igualitari.