Els sous del PDI es redueixen, les tasques i responsabilitats NO
SABIES QUE… quasi el 90% del professorat de les universitats públiques valencianes opina que el seu sou s’ha reduït però no la seua càrrega docent, investigadora i gestora
Distribució percentual del grau d’acord amb “els sous es redueixen però no la càrrega docent, investigadora i gestora”. Distribució per universitat.
Distribució percentual del grau d’acord amb “els sous es redueixen però no la càrrega docent, investigadora i gestora”. Distribució per categoria professional.
Què opina STEPV-Iv al respecte? Efectivament, a causa de les retallades, els sous públics van ser primer reduïts i després congelats, per acabar pujant per sota de l’IPC. D’altra banda, la imposició de la convergència amb l’EEES a cost zero, o millor dit «a cost negatiu» a causa de la taxa de reposició, ha incrementat en gran manera el treball docent. Així, amb la introducció de les noves metodologies, s’han multiplicat els actes d’avaluació, treballs, pràctiques i exercicis, la seua preparació i correcció, en particular davant grups nombrosos o en els primers cursos. A més, el professorat s’enfronta, entre altres, a canvis continus de plans d’estudi, a la implantació de la docència inversa, l’avaluació de competències transversals o a un baix reconeixement en crèdits per la direcció de TFG/TFM. Mentrestant, el professorat que investiga, reconvertit a recaptador incansable de finançament per a la seua recerca, veu com creix la burocratització dels procediments i la complexitat en l’elaboració de la documentació. I per a rematar-ho, el PDI ha hagut d’assumir el gran increment (en nombre i dedicació) de les tasques de gestió docent i investigadora que s’ha produït els darrers anys, procés que no ha estat acompanyat del corresponent increment de plantilla de PAS destinat a donar-li suport. |
Aquestes dades han sigut extretes d’un informe elaborat per Eixam-Estudis Sociològics i STEPV-Iv amb una mostra de 1.206 enquestats entre el PDI de les Universitats públiques valencianes, obtinguda entre els mesos de juliol de 2015 a febrer de 2016, amb un nivell de confiança del 95,5% i un error assumit del ±2,65% .
El problema no és tan sols de quantitat de recursos, encara que estic d’acord en que hi ha una mancança de professorat. La meua percepció és la d’un elevat nivell de desorganització. Els PDI estem sotmessos a tres àmbits (estructura d’investigació, escola i departament), absolutament inconexos pel que fa a la gestió de recursos humans. Reunions que es solapen, càrrega docent imprevista (per sustitució de companys, per exemple) sense comunicar-ho a l’estructura d’investigació -el meu cas enguany-, espai per al PATU ocupat per classes, etc. Un bon exemple és el fet de que els horaris s’hagen de quadrar mitjançant la coordinació espontània entre el professorat, la qual cosa pense que no sentit. Crec que seria molt més operativa la centralització de l’elaboració d’horaris en alguna persona o comisió que, partint de tota la informació, fera una proposta. En qualsevol cas, i resumint, el fet de no pertanyer a cap unitat funcional pel que fa a la gestió de recursos humans crec que és un dels principals entrebancs que patim el PDI.
Seria interesante tambien un analisis de los baremos en las diferentes universidades para ver como en la UPV estos baremos estan desfasados y se cuentan un numero de años de experiencia muy inferior al del resto de universidades! Creo que ya va siendo hora de adaptarlos a la realidad actual, menos puntos por año pero valorar mas años de experiencia!