Censura a la upv2025-09-03T09:47:16+00:00

Hi ha censura a la UPV?

La paraula censura és molt forta, sí. Però, com hem d’anomenar, si no, el fet de limitar la veu de diversos col·lectius dins de la UPV? Com descrivim la voluntat de controlar el flux d’informació des del Rectorat?

Recentment s’ha aprovat un nou protocol d’ús del correu electrònic que restringeix seriosament la capacitat de comunicació dels sindicats. Tot plegat, amb l’excusa de reduir el volum de missatges. Però sabem perfectament que aquest protocol afecta directament el nostre dret a comunicar-nos amb la comunitat universitària.

Per què ara?

Al nostre entendre, no és cap casualitat. Fa uns mesos vam demanar el cessament de dos vicerectors per unes declaracions masclistes fetes en un acte de campanya amb l’estudiantat. També vam denunciar públicament el tristament famós selfie de la vergonya amb Carlos Mazón, en què tot l’equip rectoral es va alinear acríticament amb el poder polític. I ara, de sobte, ens retallen canals de comunicació.

També hem assolit amb el teu vot una fita important de representativitat al Consell de Govern, on la nostra (teua) presència és aclaparadora.

No ho podem ignorar. No es tracta només de correus: es tracta de llibertat d’expressió, de participació i de pluralitat dins la universitat pública. La vigilància crítica és més necessària que mai.

Comparteix!

Restringir la informació sobre una vaga és una forma de censura

Lamentem informar-vos que la limitació de la comunicació entre vosaltres i els vostres representants continua. Ja sabeu que, per poder rebre comunicacions dels vostres representants, us heu de subscriure. Aquesta situació fa que un nombre significatiu de treballadors i treballadores no reba la informació sobre la convocatòria de vaga.

Contra la vaga, contra els teus drets

L’administració té l’obligació de garantir que la plantilla siga informada de l’existència d’una vaga, però no ho ha fet.
Com que aquesta comunicació no es va produir, ens vam adreçar per escrit al Vicerrectorat de Comunicació i a Vicegerència de Recursos Humans reclamant que s’informara adequadament, però tampoc s’ha obtingut resposta ni acció efectiva.

Però… és obligatori? Sí.

La comunicació és un element essencial per a l’exercici efectiu del dret de vaga, reconegut a la Constitució Espanyola i desenvolupat per nombrosa jurisprudència. No és només l’acte d’aturar el treball, sinó també totes les activitats necessàries per fer-lo efectiu, com ara informar i comunicar la convocatòria als treballadors.
Obstaculitzar aquesta comunicació pot suposa una limitació inacceptable de la llibertat sindical.

Ja havia passat

Com ja vam denunciar en la vaga anterior la Universitat va posar traves per impedir que poguérem informar-vos, bloquejant l’ús de les pantalles dels campus, que sí s’utilitzen per a missatges d’empreses privades.
En aquell moment, almenys, els nostres correus arribaven a tota la plantilla. Ara, a més de censurar les pantalles, es bloqueja la comunicació sindical directa, deixant clar que l’Àrea de Comunicació actua com un òrgan de propaganda més que com un servei públic al servei de tota la comunitat universitària.

S’ha consumat el colp a la llibertat d’expressió a la UPV

Ja estem a 15 de setembre, des de hui, la Universitat ens talla el micròfon.

A partir d’ara, només rebràs la nostra informació si tu ens ho autoritzes.

Però aquesta restricció no ve sola: per a consumar-la han dilapidat també els serveis de cultura, deixant clar que el valencià i la cultura no són una prioritat per a aquest equip rectoral. Tabula rasa: ni sindicats, ni cultura, ni valencià.

Es tracta de defensar un dret fonamental, recollit a la Llei Orgànica de Llibertat Sindical i protegit pel Tribunal Constitucional:

  • El dret de les seccions sindicals a informar a tot el personal de la UPV.
  • El dret de les treballadores i treballadors a rebre informació sindical lliure i sense traves.

Per què val la pena?

  • Perquè vols saber què decideix el Consell de Govern i com t’afecta.

          No et pots perdre els resums de Sento.

  • Perquè vols rebre informació clara de convocatòries, drets i novetats laborals.

         Mereixes estar al dia dels teus drets.

  • Perquè vols estar al corrent de les nostres negociacions i mobilitzacions.

         La transparència és un dret. La mobilització també.

 

👉 Subscriu-te ara i assegura’t que ningú et deixa a cegues.

No és només rebre correus: és garantir que continuem sent els teus ulls i la teua veu dins la UPV. No es pot viure només del relat de rectorat.

Rectorat d’AliExpress: el que encomanes i el que et porten

Com qui fa scroll per AliExpress, l’equip rectoral ens va presentar en el seu programa un producte espectacular, amb fotos brillants i descripcions de somni. Recordeu el seu programa electoral?

Eix 4: Governança i gestió [Veure captura l’original]

Apostem per una universitat transparent, eficient i participativa…

Fomentarem la participació i el diàleg de tots els sectors…

Tot molt bonic. Ara bé, el que ens ha arribat a casa (sense devolució possible) és açò:

• Dificultar l’accés a la informació sindical, fins al punt que per rebre comunicats t’has de subscriure en un formulari amagat.

[Vull suscriurem]

• Participació i diàleg? Reduïxen els consells de govern… sembla que al rector no li agrada rebre crítiques i ha llevat un dels Consell de govern que hi ha fins a final d’any.

[Saber-ne més]

• Processos electorals transparents? El que abans eren campanyes de 15 dies —com les d’un ajuntament o de l’Estat— ara s’han reduït dràsticament, sovint a menys d’una setmana, amb escassa possibilitat de debat i d’intercanvi d’idees.

• Esborren el que no els agrada: Del vídeo del Claustre el torn obert de paraula ha desaparegut, just on es poden fer crítiques i preguntes dels vostres representants. Tot en contra del reglament.

[Més detalls]

En resum: vam encomanar una universitat transparent i participativa, però ens ha arribat una versió low cost on la transparència és opaca.I clar, com tot producte barat, la garantia brilla per la seua absència.

Fas bé de subscriure’t als correus dels sindicats. De la propaganda del rectorat només no se’n pot viure. Cal una dieta equilibrada.

Una abraçada crítica.

Consell de Govern: si no t’agrada la crítica, cancela-la

Acabem de rebre la comunicació oficial: la sessió del Consell de Govern prevista per al 25 de setembre es trasllada al 16 d’octubre, i la del 30 d’octubre… senzillament queda anul·lada. Per decisió unilateral del Rector.

Quina casualitat que això passe tot just després que al darrer Consell de Govern caigueren crítiques a la gestió del rectorat. Participació i diàleg? Reduir les sessions quan les coses es posen incòmodes.

El rector, que en el seu programa prometia una universitat transparent, participativa i oberta al diàleg, sembla que en realitat prefereix una versió més senzilla: menys Consells, menys debats, menys veus crítiques.

2 Clics per plantar-li cara al rector

Al rector Capilla no li agrada la crítica, i per això vol silenciar els sindicats. A partir del 15 de setembre, la UPV cancel·larà la teua subscripció a les llistes sindicals, en un intent de censura pueril i sense precedents.

Afortunadament, la Llei de Llibertat Sindical impedeix que el rector puga silenciar-nos del tot. Continuar rebent els nostres butlletins i llegint la informació laboral que et concerneix està al teu abast i a només dos clics de distànciaPolsa aquest enllaç i tria continuar rebent els correus d’STEPV i de la resta de sindicats.

El rector intenta tallar la comunicació entre els sindicats i la plantilla després de la nostra sol·licitud de cessament d’una vicerectora i un vicerector per unes declaracions desafortunades sobre l’assetjament sexual. I de les, ben fundades, crítiques rebudes per fer-se selfies i donar-se abraçades amb Carlos Mazón, mentre la comunitat universitària rebutjava la seua presència a les portes del rectorat.

El rector al·lega l’existència de moltes queixes, però sense aportar-ne cap prova. Tanmateix, aquesta no és una excusa vàlida. Donar-se de baixa de la llista de correu d’un sindicat sempre ha sigut tan senzill com fer clic en l’enllaç que apareix a tal efecte en tots els nostres comunicats. La veritat és que el que realment volen és que TU no rebes els nostres correus i, així, impedir que t’assabentes del que no volen que sàpies.

2 CLICS PERQUÈ NO SE N’ISQUEN AMB LA SEUA.

2 CLICS PER DEFENSAR LA TEUA LLIBERTAT D’INFORMACIÓ.

La negativa a negociar “el protocol de la vergonya” deixa en evidència el rectorat

Per a STEPV, limitar la comunicació sindical és un atac frontal als drets del personal. Recordem que hi ha drets fonamentals, com el de la llibertat sindical i el dret a la informació, que no són negociables i que marquen les nostres línies roges.

Amb bona voluntat, CCOO i UGT van presentar al rector un esborrany per regular l’ús sindical del correu electrònic i van entendre que la implantació del protocol quedava paralitzada fins que es produïra el debat. Tanmateix, el 28 de juliol, amb «estiuitat i alevosia» el rectorat va anunciar que entraria en vigor a partir del 15 de setembre, ignorant la proposta de negociació.

STEPV ho té clar: hi ha drets que no es poden regatejar ni negociar a la baixa. Amb la imposició del protocol de la vergonya, el rectorat es retrata com una institució autoritària, allunyada del diàleg i del respecte als drets fonamentals del personal de la UPV.