Censura a la upv2025-09-03T09:47:16+00:00

Hi ha censura a la UPV?

La paraula censura és molt forta, sí. Però, com hem d’anomenar, si no, el fet de limitar la veu de diversos col·lectius dins de la UPV? Com descrivim la voluntat de controlar el flux d’informació des del Rectorat?

Recentment s’ha aprovat un nou protocol d’ús del correu electrònic que restringeix seriosament la capacitat de comunicació dels sindicats. Tot plegat, amb l’excusa de reduir el volum de missatges. Però sabem perfectament que aquest protocol afecta directament el nostre dret a comunicar-nos amb la comunitat universitària.

Per què ara?

Al nostre entendre, no és cap casualitat. Fa uns mesos vam demanar el cessament de dos vicerectors per unes declaracions masclistes fetes en un acte de campanya amb l’estudiantat. També vam denunciar públicament el tristament famós selfie de la vergonya amb Carlos Mazón, en què tot l’equip rectoral es va alinear acríticament amb el poder polític. I ara, de sobte, ens retallen canals de comunicació.

També hem assolit amb el teu vot una fita important de representativitat al Consell de Govern, on la nostra (teua) presència és aclaparadora.

No ho podem ignorar. No es tracta només de correus: es tracta de llibertat d’expressió, de participació i de pluralitat dins la universitat pública. La vigilància crítica és més necessària que mai.

Comparteix!

Claustre: Esborra el que no t’agrade

Algú o alguns, han decidit ignorar les normes de funcionament dels òrgans de la universitat per silenciar tota crítica a la gestió del rectorat.

Com ha denunciat Vicent Julià, representant del PTGAS en el Claustre, el Consell de Govern i el Consell Social, la gravació de la sessió extraordinària del Claustre Universitari del 12 de juny de 2025 ha sigut censurada. S’ha eliminat el torn obert de paraula, una part essencial i inalienable de la sessió. L’espai fonamental on els representants dels diversos sectors que integren el Claustre poden exercir el seu dret a la crítica sobre la gestió del rectorat, així com transmetre dubtes o inquietuds del col·lectiu al qual representen.

A més a més, estem davant un clar incompliment del reglament del Claustre Universitari (article 9), que especifica clarament la publicitat de les sessions, excepte per acord majoritari en contra, o si es tracten temes personals o confidencials.

Us informarem puntualment de qualsevol novetat relacionada amb aquest assumpte.

El protocol de la vergonya

Recentment s’ha aprovat el nou protocol d’enviament de correus massius a la UPV. Un protocol que, sota l’excusa de “reduir el volum de correus”, té com a objectiu principal minvar la veu dels sindicats. Vicent us ho contava així.

Aquest protocol estableix que, per rebre informació sindical, caldrà seguir un procés de subscripció específic. És a dir, s’implanta una barrera d’accés a la informació que hauria de ser un dret: el dret a estar informat pels teus representants. Això sí, continuaràs rebent —sense opció de desubscriure’t— el tradicional correu nadalenc del rector, ple d’autoelogis sobre “lo bien que lo hacemos”.

Tot plegat s’amaga darrere d’un suposat informe de protecció de dades —el comodí de sempre— que, casualment, s’ha encarregat expressament per justificar la nova norma, i no a l’inrevés. Tot plegat fa molta olor de muntatge ad hoc.

Des del nostre col·lectiu hem registrat les corresponents al·legacions, deixant clar que aquesta mesura és un pas més cap a la limitació de les veus crítiques. Perquè sabem que sempre us hem informat amb celeritat i rigor, denunciant les decisions que us afecten. I això, evidentment, molesta.

Amb aquest protocol, volen reduir la nostra capacitat de comunicar-vos què fan, què amaguen i què planegen. I així, sense fiscalització ni pressió pública, ja podran fer i desfer al seu gust durant els propers sis anys.

El rector silencia la vaga contra Mazón

L’àrea de comunicació ha denegat l’ús de les pantalles institucionals disponibles als nostres campus a STEPV per informar sobre la vaga convocada per al 29 de maig. Aquesta negativa es produeix malgrat existir precedents clars d’utilització d’aquests suports per part de sindicats.

No sabem si es tracta d’una deferència del rectorat cap a Mazón — amb qui el rector gusta de compartir fotos i abraçades— o d’un menyspreu al dret fonamental a la llibertat sindical.

Sorprèn que, mentre es nega l’ús per informar del dret constitucional de la plantilla a la vaga, sí que es fan servir aquestes pantalles per promocionar continguts vinculats a interessos privats.

Des d’STEPV detectem una clara tendència del rectorat a controlar els canals de comunicació institucionals per silenciar el sindicalisme i la crítica. I açò és una cosa que ens preocupa.