Ja toca… que ens donen respostes.
En STEPV considerem que filtrar les preguntes que la comunitat universitària pot dirigir als candidats en el debat no s’ajusta al model de transparència i participació que volem per a la UPV.
Per això, en el marc de la nostra campanya JA TOCA! li hem traslladat als candidats deu preguntes sense filtre, sorgides del dia a dia del nostre treball sindical.
Aquestes són les respostes d’ambdos candidats
En l’ordre en que hem rebudes les respostes
Tot el personal de la UPV és avaluat anualment mitjançant una enquesta de satisfacció. Sotmetrà l’equip rectoral a la mateixa avaluació, i a les mateixes conseqüències econòmiques que se’n deriven, que la resta de la plantilla?
Capilla
Ens sembla una bona proposta. Inclourem una avaluació de l’activitat de l’equip rectoral per a la comunitat universitària que tinga impacte en les retribucions addicionals de l’equip.
Barat
L’equip rectoral se sotmet cada quatre anys a unes eleccions que, si bé no són estrictament una avaluació com la que es planteja en la pregunta, tenen conseqüències importants. Però és interessant l’aplicació d’un sistema d’avaluació, dins del sistema de qualitat de la UPV, a l’equip de govern i la vinculació del resultat a una retribució addicional. Caldrà trobar el mètode més adequat, ja que en aquest moment els membres de l’equip de govern de la UPV no perceben incentius de productivitat per l’exercici d’aquests càrrecs. Seria molt útil conèixer sistemes ja implantats en altres universitats. Us agraïm la pregunta, ja que conté una proposta que creiem que ens ajuda a aprofundir en la millora contínua de la UPV, ja que permet obtenir retroalimentació útil de la satisfacció dels enquestats.
En moltes ocasions el personal ha de recórrer als tribunals de justícia per resoldre qüestions laborals o administratives. Quan aquest personal s’ha vist afavorit per una sentència positiva, en primera instància, la Universitat ha dut la política de recórrer a totes les instàncies possibles, emprant recursos públics mentre la persona treballadora havia de gastar els seus diners i el seu temps. Moltes d’aquestes persones tenen condicions precàries de treball, com el professorat Associat o el personal laboral temporal. Pot adquirir el compromís d’acceptar les decisions judicials de primera instància i no condemnar al personal a un periple pels jutjats i tribunals?
Capilla
La meua obligació com a Rector serà vetlar per l’interès de la UPV en el seu conjunt, per la qual cosa no em puc comprometre al que em pregunten. El que sí que li puc garantir és que no recorrerem sentències de manera sistemàtica, sinó únicament si els informes jurídics aconsellen aqueix recurs per a protegir interessos legítims patrimonials de la UPV però vetlant sempre pel benestar dels nostres treballadors.
Barat
Cada cas és diferent i no seria adequat generalitzar. Les sentències han de ser estudiades amb deteniment perquè la institució no entre en dol per no recórrer-les. El nostre compromís és que la decisió es basarà en els informes tècnics de l’equip de juristes responsables i que no hi haurà una instrucció referent a recórrer sentències de forma automàtica. En el cas que els conflictes siguen laborals, es pot estudiar el fet d’acceptar-les en primera instància sempre que la sentència resolutòria siga clara i no perjudique seriosament els interessos de la institució. No anem a malbaratar recursos públics, ni privats de les persones afectades, i assumirem la responsabilitat de la UPV en les possibles errades sense presentar recurs.
Els campus de Gandia i Alcoi comporten unes especificitats en els llocs de treball del PAS que no tenen el campus de Vera, així la falta de cobertura de llocs de treball, com pot ser de personal Auxiliar de servei, no té la mateixa repercussió que la mateixa situació al campus de Vera, perquè a aquests campus el personal ha d’assumir algunes tasques que al campus de Vera són pròpies de serveis centrals. Què hi pensa fer?
Capilla
Modificarem els estatus per a reconéixer el caràcter de campus a les seus de la EPSG i la EPSA per a, a continuació, dotar-li del personal necessari per a complir amb aqueixa labor tractora de l’entorn socioeconòmic en el qual s’integren.
Barat
Ens comprometem a ser equitatius. Els campus d’Alcoi i de Gandia tenen singularitats que fan que els criteris utilitzats a Vera no servisquen com a referència per a cobrir les seues necessitats. En el programa es recull un canvi en els Estatuts de la UPV de forma que es reconeixeran el Campus de Gandia i el Campus d’Alcoi com a estructures organitzatives de ple dret. En ambdós casos, es garantiran en igualtat tots els serveis que actualment es troben al Campus de Vera.
Anem a realitzar un catàleg de funcions extra-escola, és a dir, totes aquelles funcions que estructuralment no fa una escola a Vera, i que sí fan els diferents serveis centrals o de campus. El catàleg es farà a través d’un treball conjunt amb les direccions de l’EPS de Gandia i de l’EPS d’Alcoi. Servirà per obtindre la càrrega que assumeix el PAS d’aquestes escoles i que està associat al campus. Aquest catàleg servirà per a dotar els campus de Gandia i d’Alcoi dels recursos necessaris per a satisfer les necessitats reals.
Molt PDI amb filles o fills menors o persones dependents a càrrec seu, tot i tenir dret a una reducció de jornada no poden gaudir-la perquè tenen docència assignada en l’horari en el qual necessiten conciliar. Quina solució plantejaria a aquest problema si fora rector?
Capilla
El pla concilia actual ja recull, en el seu apartat D, l’ajust dels horaris al col·lectiu esmentat per a afavorir la conciliació familiar. És un dret dels empleats que, de no complir-se, cal actuar de manera ferma perquè així siga. En qualsevol cas, caldrà revisar la redacció i nivell de detall del pla concilia per a fer més efectiva aquesta mesura.
Barat
En primer lloc cal vetlar pel compliment del Pla Concilia vigent que ja recull, en alguna mesura, aquest aspecte en l’apartat D. Organització docent. El que sí és cert, és que es deixa a la voluntat del departament i això no garanteix el dret a la conciliació. En la reformulació del Pla Concilia, que en el nostre equip serà prioritària, es treballarà una fórmula que millore la situació, com pot ser la priorització de la conciliació davant d’altres criteris d’elecció de docència.
Hi ha personal laboral amb contractes amb càrrec a projectes, malgrat que desenvolupen funcions estructurals. Hi ha persones concatenant contractes per 10, 15, 20 anys… La creació de les línies d’investigació no ha canviat significativament la situació d’una gran majoria. Quines solucions aportarà a aquest problema?
Capilla
És necessari estendre l’ús de les línies com a eina de contractació indefinida dins del marc jurídic actual. La comunitat universitària desconeix aqueixa alternativa, perquè ha sigut posada en marxa recentment, i cal informar més i millor sobre la seua enorme utilitat per a l’estabilització del personal. En qualsevol cas, es plantejarà la creació de noves places de personal de suport a la investigació, sempre en línies estratègiques i de llarg recorregut, per a tractar de consolidar a aquests investigadors. Per descomptat caldrà posar totes les necessitats damunt de la taula, amb transparència i amb un pressupost clar, per a decidir entre tots les prioritats d’assignació pressupostària. Com s’ha indicat en diverses reunions, assumim el compromís de negociar criteris per a anar incorporant en la plantilla aqueix personal temporal, a poc a poc, en la mesura que ho permeta el creixement de la RPT.
Barat
Aquest és un punt molt rellevant en el nostre programa i un ferm compromís de la nostra candidatura. Anem a flexibilitzar al màxim les condicions per a poder realitzar contractes indefinits on siga necessari pel tipus de funcions desenvolupades, per necessitats estratègiques, a més d’altres motius que caldrà identificar clarament. I dotarem el nostre personal contractat amb càrrec a projectes de l’estabilitat i els fulls de ruta pertinents. Explotarem al màxim les possibilitats que permet la llei i no escatimarem esforços per a modificar-la a través de la CRUE. Hem de donar una solució justa a aquesta situació impròpia d’un mercat de treball madur i socialment responsable.
La UPV ha sigut condemnada judicialment en més d’una ocasió per abusos i irregularitats comeses pel personal responsable de convenis amb empreses, la qual cosa ha suposat el desemborsament d’indemnitzacions importants i, sobretot, el menyscapte de la imatge pública de la institució. No obstant això, en massa casos no hi ha hagut cap conseqüència sobre la persona responsable, ni tan sols l’obertura d’expedient informatiu, mentre en altres s’ha actuat amb tot el pes de la llei. Quina és, en la seua opinió, la forma en què ha de procedir l’administració que vosté vol encapçalar?
Capilla
Es procedirà sempre amb el màxim rigor i transparència. Amb igualtat de tracte, garantint la presumpció d’innocència i buscant el millor i més just per a la universitat. Sempre que siga necessari es procedirà a l’obertura del necessari expedient d’informació reservada per a determinar possibles responsabilitats.
Barat
Qualsevol abús ha de ser motiu de conseqüències acordes a la gravetat i, evidentment, no pot hi haure cap diferència en les penalitzacions a les persones infractores per la seua condició o càrrec. Ens comprometem al fet que en cas de dol manifest, s’òbriguen els expedients interns per a determinar com es va arribar a aquella situació i si es poden derivar responsabilitats d’àmbit intern.
En massa ocasions ens hem trobat amb normatives i criteris que s’apliquen selectivament. Un dels últims casos que hem conegut és utilitzar un suspens en les enquestes de satisfacció de l’estudiantat per no crear una plaça per a la promoció d’una persona, tot i que aquesta condició no venia recollida entre els criteris aprovats pel Consell de Govern en sessió del dia 17 de desembre de 2020 en el document “Principis i criteris per a l’elaboració de la proposta d’Oferta pública d’ocupació 2021 del personal docent i investigador de la Universitat Politècnica de València i contractació de personal docent, o personal docent i investigador de la UPV, per a l’exercici 2021 Curs acadèmic 2021/2022”. Considera aquesta situació acceptable? Quines mesures implementarà per impedir que els criteris es canvien en funció de la persona a la qual afecten?
Capilla
És inacceptable. Cal garantir la igualtat de tracte a tot el personal. Comptem amb les forces sindicals per a tal efecte, en la seua labor fonamental d’aconseguir aquesta equitat. Nosaltres ens comprometem a fer-ho.
Barat
Pensem que la consideració de casos concrets excedeix el que correspon a aquesta resposta. El que sí sabem és que les normatives i els criteris han de ser d’aplicació general i pública en tots els casos.
És un sentir de tota la comunitat universitària la necessitat de posar en valor la docència. Les enquestes de satisfacció de l’alumnat són a hores d’ara un element important per a valorar la qualitat de la docència (encara que no és l’únic). Aquestes enquestes són tingudes en compte per a la renovació del professorat associat (amb aprovació de la mesa de negociació i del Consell de Govern) i per a la concessió del quinquenni docent. A més a més, s’han tingut en compte per a la proposta de professorat emèrit.
La consideració de les enquestes de satisfacció de l’alumnat (juntament amb consultes per a verificar l’existència de possibles causes que ho justificaren) s’ha tingut en compte per a la creació de places de promoció i així s’ha plantejat al col·lectiu de directors i directores de departament, a la Mesa de Negociació, a la Comissió de Promoció del Professorat i, fins i tot, al Consell de Govern, sense que en cap cas s’haja fet un plantejament contrari. No s’entendria que una universitat pública facilitara la promoció al professorat que no demostra una mínima qualitat en la docència impartida. Hem de vetlar per aquesta qualitat a la nostra Universitat. Sabem que això també preocupa a les organitzacions sindicals.
Continuant amb les enquestes de satisfacció, molt professorat Associat se sent vulnerable perquè la UPV ha condicionat la continuïtat del seu contracte als resultats d’aquestes enquestes. Considera que aquesta decisió pot provocar una tendència a cercar més el beneplàcit de l’estudiantat que la qualitat docent?
Capilla
Sembla raonable que la renovació d’un associat puga condicionar-se si es detecta una situació de conflicte amb l’estudiantat. Però òbviament no pot ser per només unes enquestes, cal veure moltes més variables, sostenibilitat de la situació en el temps, etc. El pla de seguiment que es proposa per a la docència haurà d’abordar aquesta qüestió. Negociarem criteris clars i transparents per a evitar situacions arbitràries.
Barat
Efectivament, condicionar la continuïtat de contractes del professorat associat únicament al resultat de les enquestes deriva en una avaluació molt parcial i que pot resultar en una disfunció entre la qualitat docent i els resultats de les enquestes.
Conjuntament amb totes les parts implicades, vetlarem per establir uns criteris adequats i transparents per a la renovació de contractes de professorat associat, amb revisió dels actuals tal i com està previst.
Amb relació amb la formació del PAS, hem detectat una notable manca d’oferta en valencià. També, ens sembla insuficient l’oferta en àrees de treball, com la gestió econòmica, on s’implementen sovint canvis de normativa, aplicacions i criteris. Com preveu canviar-ho si arriba a dirigir la Universitat?
Capilla
Els cursos UFASU, en general, han rebut fortes crítiques pel PAS per la falta d’especificitat i falta d’oferta en valencià. Ho solucionarem. Creiem que involucrar al propi personal per a formar a parells pot ser una gran aposta per diversificar el coneixement i posar damunt de la taula tot el potencial docent del propi PAS.
Barat
L’oferta formativa del PAS, que s’elabora tècnicament des de la UFASU, és una de les poques ofertes formatives de la UPV que aplica principis de seguretat i transparència lingüística, és a dir, que publica l’oferta d’accions formatives amb la indicació de la llengua que els formadors faran servir, valencià o castellà. Això ha permès fer encara més visible quina és la llengua vehicular de la majoria de les accions formatives adreçades al PAS: el castellà. La inèrcia dels usos lingüístics s’ha de modificar amb accions específiques. Ampliarem notablement la formació del PAS amb una major oferta en valencià. La trajectòria i compromís dels membres de la nostra candidatura són garantia de compliment de la presència adequada del valencià en la docència, en la investigació, en la formació i en tots els aspectes de l’activitat universitària. El nostre compromís és intentar aplicar una política lingüística que garantisca, tant com siga possible, l’ús del valencià com un fet normal i apreciat per la institució i per la comunitat universitària. L’ús del valencià és perfectament compatible amb una UPV amb molts alumnes i amb una universitat amb vocació internacional. La manera més sòlida d’interactuar en l’àmbit global, és des de la nostra particularitat.
En la segona part de la pregunta manifesteu que la formació és deficient en determinades àrees de treball com gestió econòmica, on sovintegen els canvis. Si això passa, segurament és perquè els mecanismes de detecció de necessitats formatives són millorables. Treballarem en la millora d’aquesta situació amb la UFASU, amb els responsables dels serveis, amb els representants del PAS i amb tots els actors implicats.
El rector Mora no ha intervingut per a resoldre el problema de la dimensió i assignació de plantilla en categories tan necessàries i estratègiques com el personal Tècnic de laboratori, personal Auxiliar d’informació o personal de suport a la recerca. Quina prioritat donaria a aquesta qüestió? Podria avançar-nos una data de resolució del problema?
Capilla
Com he comentat abans, és necessari fer un llistat exhaustiu de totes les necessitats de la UPV quant a la dotació, estabilització i drets laborals del personal d’administració i serveis i professorat, i fixar, després d’una negociació transparent amb llum i taquígrafs, amb totes les organitzacions sindicals i entitats implicades fins a arribar al major consens en la priorització d’aquestes necessitats. Creiem que és possible aconseguir un acord de priorització abans de fi de 2021.
Barat
El nostre programa inclou com a compromís el disseny de l’RLT del futur i l’enfortiment de l’organització de gestió de recursos humans a la UPV. L’RLT del futur recollirà indicadors objectius que permetran el càlcul de les necessitats de personal en cada àmbit de la plantilla de PAS, de tal forma que, amb transparència plena, la dotació d’efectius respondrà a necessitats objectives. Compartim que els tres àmbits assenyalats són de la màxima importància per al funcionament de la universitat: tècnics de laboratori, auxiliars d’informació i personal de suport a la investigació, per això l’anàlisi de l’RLT del futur, en els tres àmbits, serà abordada amb caràcter prioritari durant el primer any del mandat.
Pel que fa concretament als tècnics de laboratori, amb la revisió de l’RLT es definirà un nou model: un Pla d’Ordenació de Personal Tècnic de Laboratori, que ha d’anar més enllà del laboratori i que ha de recollir aspectes relacionats amb projectes transversals, TFG/TFM, participació en programes de generació espontània, en jornades de portes obertes, etc.
També podem avançar que els primers llocs on cal ampliar els recursos humans de suport a la recerca són l’SGI i les ENCIs.
Per les implicacions que pot tenir en relació al que es pregunta, volem recordar que un dels punts del nostre programa és la divisió de l’actual Servei de Recursos Humans en tres nous serveis, una mesura que té com a objectiu principal rellançar la gestió de personal del PAS, del PDI i del PI.